Hra je pre dieťa jeho prácou

07.10.2018

Voľná hra ako okno do detskej duše alebo prirodzená cesta rozvoja v prvom sedemročí.

Hra má byť hra, nie konanie za nejakým cieľom. Hre dieťa v predškolskom veku venuje veľa času. Je to jeho práca. Venuje jej prevažnú časť dňa, považujeme ju za jednu z jeho hlavných činností. Spôsobuje a zanecháva dôležité, hlboké zmeny v celej jeho celistvosti, je teda významná pre telo, dušu, aj ducha, pre rozvoj jemnej aj hrubej motoriky, pre rozvoj jeho vzťahov, emócií, pre rozvoj jeho vôle, tvorivosti, nepriamo myslenia. Pri hre dieťa odhaľuje túžbu uspokojiť svoje prirodzené potreby avyjadriť seba samé. Tvorivosť stimuluje hru a hra stimuluje tvorivosť. Tzv. rolové hry detí sú spojené s každodenným životom, s jeho bežnými zvykmi, rytmami, úkonmi, potom sú to hry odzrkadľujúce ľudskú prácu a do tretice hry, ktoré riešia medziľudské vzťahy a všeobecné pravidlá správania podľa prijatých kultúrnych a sociálnych noriem. Dieťa navrhuje hru ostatným deťom a zväčša hneď navrhuje jej tému- "hrajme sa na predavačku, na vlak, na mamičku". Rolové hry sú hrami, v ktorých dieťa samostatne vykazuje iniciatívu a schéma hry, ktorú dieťa napĺňa obsahom by sa mala s rozvojom dieťaťa kvalitatívne obohacovať. V hre dieťa preberá vybranú úlohu, istým spôsobom musí zo skutočného sveta dospelých odlíšiť súvislosti, väzby, vzťahy, to, čo je nevyhnutné pre rozvíjanie úlohy z danej hry. Samozrejme, dieťa si už pred začatím hry môže uvedomiť, že šofér šoféruje, kuchár varí, učiteľka učí, ale až vtedy, keď sa ocitne v situácii učiteľky, až potom bude dieťa musieť odkryť a určiť vzťah učiteľky k deťom a ku kuchárovi, šoférovi, bude musieť určiť funkcie rôznych ľudí a ich vzťahov medzi sebou. Téma, obsah, rozsah a druh úloh v takejto hre sú podmienené vekom dieťaťa, úrovňou jeho intelektu, emocionálneho a sociálneho rozvoja reči. Obohatenie slovnej zásoby, nárast verbálnej komunikácie s prostredím, odovzdávanie informácií o svojich túžbach a pocitoch rozvíja tematický rozsah hier. Tie sa stávajú čoraz viac cielenými a plánovanými. Rozvoj reči kreuje akciu hry. Hra je cestou k sebapoznaniu, k objavovaniu samého seba, svojich možností, vlastného správania a uvedomenia si svojho miesta v kruhu ľudí z jeho najbližšieho sveta. 

© 2018 Pedagogický denník
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky