Príbeh jednej škôlkárky
Rodičovské potrehy
Keď Žofka prišla do lesnej skôlky z inej škôlky, bola voči cudzím, najmä učiteľom ustráchaná, nepriebojná a príliš empatická.
V lesnej škôlke získala najmä dôveru k autoritám (vo vzťahu k učiteľom) a odvahu.
Naučila sa vybojovať si svoje miesto v skupine iných detí a odvahu získala aj pri komunikácii s cudzími ľuďmi, s radosťou pozorujem, že je úplne samostatná pri nakupovaní, nebojí sa spýtať predavačky, kde majú jej obľúbený koláč alebo si vypýtať v kaviarni keksík k čaju.
Do škôlky sa každé ráno teší a keď je chorá a sme doma, celý deň sa hráme na škôlku. "Mamina a čo teraz robia v škôlke, už mali ranný kruh? Musíme pripraviť stôl, lebo v škôlke už asi obedujú a prečítame si rozprávku, lebo malí už teraz idú oddychovať, že?"
Keď sme chodili do predchádzajúcej škôlky, každé ráno sme sa vychystávali s plačom. Žofka nevedela pochopiť a ja som jej nevedela vysvetliť, prečo tam musí spať, prečo jedno dieťa je vodca skupiny a ako sa jej ona môže brániť, a prečo tam musí jesť chlebík s tou nátierkou, ktorá jej tak nechutí. Odpoveď tých učiteliek bola tá, že je tam veľa detí a oni nebudú riešiť tie, ktoré sa nevedia prispôsobiť a veď ona si zvykne a ako si zvykli aj predošlé deti.
Po nástupe do lesnej škôlky sa u nás ocitol ten istý problém, Žofka mala problém so staršou spolužiačkou, ktorá bola najstaršia, a ona ako jedináčik nevedela, ako si vybudovať svoje miesto v skupine a ako sa brániť. Opäť nechcela chodiť do škôlky a ráno plakávala. Odpoveď učiteľov ale už bola iná - budeme s tým pracovať. Po dvoch týždňoch sa začala tešiť do škôlky a z obávaného strašiaka je dnes jej najlepšia kamarátka, s ktorou, aj keď už teraz začala chodiť do školy, majú spoločné krúžky a tešia sa na spoločné víkendy. Niekedy, keď sú u nás doma, tak ich tajne pozorujem :-) som prekvapená, že každá si vie v procese hry určiť svoje hranice a nenechá sebou manipulovať.
A to je podľa mňa tá najlepšia výbava, ktorú môže škôlka dieťaťu dať do ďalšieho života. Naučiť sa brániť manipulácii, rešpektovať názor iných, získať dôveru k autoritám, a viesť ich ku kritickému mysleniu je top, ktorý sme predchádzajúcim pobytom v troch iných škôlkach súkromného aj štátneho zriadenia nenašli.