Kolobeh roka

14.07.2019

Živé prežívanie rytmu roku - e-book za 5€ 

Príručka obsahuje námety na aktivity pre deti predškolského veku, teda cca vo veku od 3-7 rokov, je však použiteľná aj v rodine alebo na prvom stupni základnej školy.

Kto uverí, že človek bol stvorený, potom pre neho vyvstáva úloha stať sa tvorcom. Pokračovať v stvorení, alebo ho dokončiť. Zem by sa vraj mala stať, pôsobením nás ľudí, hviezdou lásky.

Aby sme však dokázali takto ZEM tvoriť, či pretvárať, najprv je potrebné naučiť sa znovu tvoriť. Rodičia, vzdelávatelia, sprievodcovia detí sa to učia, a potom v tomto duchu vedú deti im na chvíľu zverené.

Tvorba príručky je podporená z dotácie Bratislavského samosprávneho kraja. Jej cieľom je byť príručkou environmentálnej výchovy v škôlke a na prvom stupni základnej školy. Ale je využiteľná aj vo vyšších ročníkoch, kluboch, komunitách, rodinách. Učitelia dnes majú k dispozícii mnoho príručiek environmentálnej výchovy na rôzne témy. Naša príručka sa od nich trochu líši. Chce ostať živou, pretože je založená na pozorovaní kolobehu roku v prírode. Ak dokážeme celý rok denne pozorovať prírodu, staneme sa tvorcami, ktorí pochopia, ako sa dianie v prírode odráža v človeku, ako na neho pôsobí. A tým prirodzeme získame vedomie ako Zem a prírodu chrániť, nezneužívať ju a pomáhaťjej. Ak by si každý, kto chce pomôcť Zemi, dal jednu úlohu, napr. pozorovať celý rok jeden strom alebo rastlinu a pod., urobil by pre našu Zem a ľudí veľmi veľa. Možno je táto veta nie veľmi pochopiteľná. Je potrebné to skúsiť, a potom človek pochopí.

Ak sa pustíte do čítania, či prezeranie príručky, možno vás prekvapí, že nie je na prvý pohľad o prírode, že neobsahuje len námety na aktivity pre environmentálnu výchovu. Ale to je práve to kľúčové. Nestačí učiť len hlavy detí, zbierať s nimi raz ročne odpad, prípadne ho v škole triediť. Naša príroda je ešte stále plná odpadov, či ukážok skutkov, ktoré nie sú hodné človeka, ktorý má environmentálne cítenie. Ide o to, že sa nestačí tieto veci učiť v škole na nejakej tej hodine. Treba deti učiť byť, stávať sa človekom. Viesť ho k cnostiam, ktoré kedysi boli človeku prirodzené, pretože bol viac spätý s ročným kolobehom. V pedagogickej komunite by sme to nazvali celostným vzdelávaním. To je pojem, ktorý už vzbudzuje rešpekt. Čo to však vskutku je? Ako máme deti viesť? Najjednoduchšia odpoveď je rozvíjať hlavu, srdce a ruky. Nie učiť deti informácie. Nie učiť ich to iba v laviciach. Zemi nepomôže, keď budeme vedieť, koľko stromov padlo pri výrobe papiera. Zemi a jej prírode pomôže, keď budeme vychovávať, sprevádzať a vzdelávať tak, aby sa dieťa stalo človekom. A ideálne človekom tvorivým. K tomu sa vlastne nehodí písať príručku ani učebnicu. Pretože je to proces, ktorý sa nedá celkom zachytiť. Ale ak si vezmeme na pomoc Kolobeh roku, dokážeme zachytiť aspoň trochu jeho rytmy, možno sa nám sčasti podarí niečo vytvoriť.

Pozývame vás teda na cestu 4 ročnými obdobiami spolu s 12 mesiačikmi. Celostnosť prístupu je v tom, že u dieťaťa rozvíjame celé telo, ktoré následne inak vníma svet okolo seba. Ak si v zime spieva ľudovú pieseň o zime, či koledu, ak na jar otvára bránu a čistí studničky spolu s piesňou, či rozprávkou alebo legendou, ktorá k týmto aktivitám oddávna patrí, ak si v čase zberu ovocia zažije spracovanie plodov roka v celom procese, od zberu úrody až napr. k pečeniu buchty s džemom, alebo zažije celý proces vzniku chleba, ktorému hovoríme "od semienka až na stôl", rozvíja sa tým celé jeho telo. A to nielen tak, že jeho hlava je múdrejšia, ale aj jeho ruky sú šikovnejšie, jeho nohy silnejšie, a aj jeho cítenie je vnímavejšie. Dieťa raz bude chrániť prírodu a Zem, ak si k nim získa vzťah. Cez aktivity spojené s Kolobehom roku navyše nadobudne vôľu, ktorá ho uschopní byťčinným a tvorivým. Vo svete, v živote, v kruhu svojich blízkych. Kľúčom k tomu sú však dospelí, ktorí sú mu v tom vzorom a autoritou.Živé prežívanie rytmu roku

Príručka obsahuje námety na aktivity pre deti predškolského veku, teda cca vo veku od 3-7 rokov, je však použiteľná aj v rodine alebo na prvom stupni základnej školy.

Kto uverí, že človek bol stvorený, potom pre neho vyvstáva úloha stať sa tvorcom. Pokračovať v stvorení, alebo ho dokončiť. Zem by sa vraj mala stať, pôsobením nás ľudí, hviezdou lásky.

Aby sme však dokázali takto ZEM tvoriť, či pretvárať, najprv je potrebné naučiť sa znovu tvoriť. Rodičia, vzdelávatelia, sprievodcovia detí sa to učia, a potom v tomto duchu vedú deti im na chvíľu zverené.

Tvorba príručky je podporená z dotácie Bratislavského samosprávneho kraja. Jej cieľom je byť príručkou environmentálnej výchovy v škôlke a na prvom stupni základnej školy. Ale je využiteľná aj vo vyšších ročníkoch, kluboch, komunitách, rodinách. Učitelia dnes majú k dispozícii mnoho príručiek environmentálnej výchovy na rôzne témy. Naša príručka sa od nich trochu líši. Chce ostať živou, pretože je založená na pozorovaní kolobehu roku v prírode. Ak dokážeme celý rok denne pozorovať prírodu, staneme sa tvorcami, ktorí pochopia, ako sa dianie v prírode odráža v človeku, ako na neho pôsobí. A tým prirodzeme získame vedomie ako Zem a prírodu chrániť, nezneužívať ju a pomáhaťjej. Ak by si každý, kto chce pomôcť Zemi, dal jednu úlohu, napr. pozorovať celý rok jeden strom alebo rastlinu a pod., urobil by pre našu Zem a ľudí veľmi veľa. Možno je táto veta nie veľmi pochopiteľná. Je potrebné to skúsiť, a potom človek pochopí.

Ak sa pustíte do čítania, či prezeranie príručky, možno vás prekvapí, že nie je na prvý pohľad o prírode, že neobsahuje len námety na aktivity pre environmentálnu výchovu. Ale to je práve to kľúčové. Nestačí učiť len hlavy detí, zbierať s nimi raz ročne odpad, prípadne ho v škole triediť. Naša príroda je ešte stále plná odpadov, či ukážok skutkov, ktoré nie sú hodné človeka, ktorý má environmentálne cítenie. Ide o to, že sa nestačí tieto veci učiť v škole na nejakej tej hodine. Treba deti učiť byť, stávať sa človekom. Viesť ho k cnostiam, ktoré kedysi boli človeku prirodzené, pretože bol viac spätý s ročným kolobehom. V pedagogickej komunite by sme to nazvali celostným vzdelávaním. To je pojem, ktorý už vzbudzuje rešpekt. Čo to však vskutku je? Ako máme deti viesť? Najjednoduchšia odpoveď je rozvíjať hlavu, srdce a ruky. Nie učiť deti informácie. Nie učiť ich to iba v laviciach. Zemi nepomôže, keď budeme vedieť, koľko stromov padlo pri výrobe papiera. Zemi a jej prírode pomôže, keď budeme vychovávať, sprevádzať a vzdelávať tak, aby sa dieťa stalo človekom. A ideálne človekom tvorivým. K tomu sa vlastne nehodí písať príručku ani učebnicu. Pretože je to proces, ktorý sa nedá celkom zachytiť. Ale ak si vezmeme na pomoc Kolobeh roku, dokážeme zachytiť aspoň trochu jeho rytmy, možno sa nám sčasti podarí niečo vytvoriť.

Pozývame vás teda na cestu 4 ročnými obdobiami spolu s 12 mesiačikmi. Celostnosť prístupu je v tom, že u dieťaťa rozvíjame celé telo, ktoré následne inak vníma svet okolo seba. Ak si v zime spieva ľudovú pieseň o zime, či koledu, ak na jar otvára bránu a čistí studničky spolu s piesňou, či rozprávkou alebo legendou, ktorá k týmto aktivitám oddávna patrí, ak si v čase zberu ovocia zažije spracovanie plodov roka v celom procese, od zberu úrody až napr. k pečeniu buchty s džemom, alebo zažije celý proces vzniku chleba, ktorému hovoríme "od semienka až na stôl", rozvíja sa tým celé jeho telo. A to nielen tak, že jeho hlava je múdrejšia, ale aj jeho ruky sú šikovnejšie, jeho nohy silnejšie, a aj jeho cítenie je vnímavejšie. Dieťa raz bude chrániť prírodu a Zem, ak si k nim získa vzťah. Cez aktivity spojené s Kolobehom roku navyše nadobudne vôľu, ktorá ho uschopní byťčinným a tvorivým. Vo svete, v živote, v kruhu svojich blízkych. Kľúčom k tomu sú však dospelí, ktorí sú mu v tom vzorom a autoritou. 

© 2018 Pedagogický denník
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky