Chirofonetika - spolupracujúca terapia pre všetky deti

18.07.2020

Chirofonetika je terapeutická metóda, ktorá bola objavená a vyvinutá pre navodenie reči, podporu jej vývoja, či nápravu porúch reči.  Aplikácia hlások cez dotyk a pohyb dokáže pozitívne a cielene ovplyvniť vývojové psychomotorické oneskorenie, poruchy správania, poruchy učenia aj chronické somatické ochorenia. Pomáha najmä deťom, ale  aj dospelým, je to jemná technika, podporujúca človeka v jeho prirodzenosti. 

Pri chirofonetike vyslovuje terapeut (rodič) hlásku a súčasne ťahá zodpovedajúci masážny ťah. Tento ťah napodobňuje vzdušné prúdenie, ktoré vzniká v ústnej dutine pri vyslovovaní hlásky.

Ťahy, ktoré sú vyvodené zo vzdušného prúdenia pri reči, sú vykonávané ako jednotlivé hlásky na chrbte, rukách alebo nohách. Tlak, teplo a forma ťahu sa rytmicky opakujú, a tým prebúdza  mnohonásobne väčšie zažitie a precítenie hlások. Môže sa zdať, že klient je pasívny, len počúva zvuku hlásky. Avšak nie je to tak. Oba vnemy, vypočutý aj prijímaný cez kožu, sa zhodujú, zodpovedajú skutočnej kvalite hlásky. 

Prvým krokom na ceste je rozhovor o dieťati. Následne terapeut zostaví vhodnú hláskovú radu a naučí ju rodiča. Každá hláska má svoju kvalitu, ktorá svojim spôsobom pomáha. Čo je na tejto metóde skvele, že terapeutom sa stáva samotný rodič alebo osoba, ktorá je dieťaťu veľmi blízka.

Záujemcovia o vykonávanie chirofonetiky (rodičia, starí rodičia, pestúni alebo iní rodinní príslušníci) sú u terapeuta zaškolení po tom, čo on na základe anamnestického dotazníka a vlastného pozorovania zostaví vhodnú hláskovú radu. Kontrolné konzultácie sú dohadované individuálne, optimálne je 1x za dva týždne, najmenej však raz mesačne. Rodič si vedie záznam o vykonaných terapiách spolu s poznámkami o reakciách dieťaťa (zmeny pozitívne aj negatívne). Terapeut síce terapiu vedie, ale bez aktívnej spolupráce rodičia sa nezaobíde.

Prípady, kde je a už bola chirofonetika úspešná: 

Materské školy:

- deti trpiace maladaptivními symptómami všetkého druhu (nočné pomočovanie a pod.)

- hyperaktivita a malá prispôsobivosť detskému kolektívu

- agresivita

- oneskorenie alebo nerovnomerný psychomotorický vývoj

- príznaky funkčných zmyslových nedostatkov (orgán je v poriadku, ale funkcia zaostáva)

- chronické ochorenia alebo iné zdravotné ťažkosti (oslabená imunita a pod.)

- pri dysharmónii v kritériách školskej zrelosti

Základné školy:

- to isté, čo platí pre MŠ

- vývojové poruchy správania a učenia (najlepšie pri prvých príznakoch)

- krízové ​​situácie vznikajúce v období prepuberty a puberty, často ako reakcia na ťažkosti v rodine (anorexia, bulímia, závislosti a pod.)

Špeciálne školstvo:

- to isté, čo platí pre MŠ

- DMO, neurologické ochorenia

- Autizmus a prejavy v celom autistickom spektre

- stavy mentálnej retardácie s najrôznejšími symptómami individuálneho charakteru (genetickej anomálie, oneskorenie psychomotorického vývoja a iné...)

- ortopedické vady

- zmyslové vady


© 2018 Pedagogický denník
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky